Steeds meer mensen komen naar mij met de mededeling dat het ze allemaal teveel wordt. Dat het niet meer gaat. Vrijwel allemaal verlangen ze naar overzicht in hun werkzaamheden. Gewoon een dag ongestoord aan het werk kunnen zijn. Je kunnen focussen op een belangrijke taak. Mindfullness kan daarbij helpen maar niet iedereen kan zich daar in vinden. En … je lost de oorzaak niet echt op.

Je hebt, van huis uit, een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en neemt daarom extra werkzaamheden aan als het je gevraagd wordt. Als jij het niet doet, wie dan wel? Tuurlijk is het niet echt heel veel extra werk. Maar voordat je het weet behoort deze taak nu aan jou toe.

De media toont je aan dat het wel allemaal mogelijk is en als het je niet lukt het je eigen … fout is. “Gewoon meer sporten, yoga en mediteren”… Dan lukt het allemaal best.

Dit legt een druk op je. Wanneer de uitdaging groter is dan wat jij aan kan, ga je juist minder presteren. In het begin merk je dat nog niet zo. Maar minder presteren zorgt weer voor extra druk en voordat je het weet kun je je taken niet meer naar behoren vervullen.

Nee zeggen voelt als een verlies.

Je begint geprikkeld te reageren op de mensen in je omgeving. Je werkt tegen heug en meug door. Je leidinggevende vraagt steeds meer van je. Je merkt dat je niet meer aan zijn/haar wensen kunt voldoen. Het gevoel tekort te schieten is misschien een gevoelige snaar voor jou. Daardoor zeg je niet snel nee als iemand je iets vraagt of opdraagt: je zegt eigenlijk altijd automatisch ja. Je oude gevoel van falen wordt opgerakeld doordat het je niet lukt de hoeveelheid werk af te krijgen. Maar je voelt je geremd om gewoon tegen je leidinggevende te zeggen dat je het niet aankunt. Want dat is in jouw beleving hetzelfde als falen.

Je werk vraagt eigenlijk om andere keuzes.

Daadwerkelijk eens met een stofkam door je werkzaamheden gaan. Dan keuzes maken uit welke taken je wel en niet meer gaat doen. En hierover goede afspraken maken met je leidinggevende.  
Meer dan 15 jaar begeleid ik mensen die midden in dit proces zitten in:
1. Je taken kristal helder krijgen. Wat wel en wat niet.
2. Wat zijn de resultaten van de taken? Die resultaten ruil je voor salaris! (Je krijgt geen, geen, geen salaris voor het doen van je taken.)
3. Akkoord van je leidinggevende en een oplossing voor die taken die niet bij je horen.
4. Realistische week en dagplanning maken.
5. Energiemanagement: aan de hand van de nieuwste inzichten en wetenschap je energielekken opsporen en dichten.
6. Gestructureerd je veerkracht opbouwen.

Mag ik je helpen?